Od 1.prosince musí podle zákona elektronicky evidovat tržby poskytovatelé ubytování. Mezi ně se řadí i krátkodobé pronájmy ve službách jako je Airbnb.

„Ubytovací služby – na rozdíl od pronájmu – EET podléhají, jsou-li hrazeny hotově nebo kartou, případně i kartou přes internet. Tak je tomu také v případě Airbnb,“ vysvětluje pro Novinky.cz Zuzana Hrubá, daňová poradkyně Schaffer & Partner.

Aby se jednalo o pronájem bytu, musí být podle Hrubé uzavřena písemná podoba nájemní smlouvy, což se v případě Airbnb neděje, a navíc musí být splněny všechny podmínky stanovené pro nájem bytu v občanském zákoníku. „Kromě toho jsou v případě Airbnb spolu s poskytnutím nemovitosti poskytovány i další služby jako úklid, povlečení postelí a podobně. To tedy souhrnně znamená, že Airbnb představuje ubytovací službu a povinnost elektronické evidence se jí bude týkat již od 1. prosince,“ dodává Hrubá.

Zdroj: https://www.novinky.cz/ekonomika/419441-eet-se-ma-tykat-i-airbnb-upozornuji-experti.html

Pojďme se podívat na tuto speciální skupinu Airbnb pronajímatelů, kteří se zatím před nutností zavedení EET hájí tím, že platby dostávají převodem na účet, přičemž tato platební metoda není do povinnosti EET zahrnutá. Jak ale poznamenal jeden z uživatelů na našem Facebooku, toto není tak úplně pravda.

Airbnb zákazníkovi vystavuje fakturu pouze na servisní poplatek a na ni je úplně poslední věta: „Částku za rezervaci platí host hostiteli, prostřednictvím Airbnb.
Až po vás bude chtít Finanční úřad vyjádření od Airbnb, že zákazníci platili jim a ne vám a Airbnb vám napíše, že celou dobu zákazníci platili vám, tak už bude celkem pozdě.

Platba kartou a jak probíhá

Platba přes kartu vzniká okamžikem autorizace platby u obchodníka za pomoci zařízení dodavatele platebního kanálu, tj. např. banky nebo jiné platební instituce. Ta ručí obchodníkovi, že peníze dostane na účet (i když se zpožděním). Je to stejné jak na internetu, tak v kamenném obchodě při platbě kartou na terminálu.

Tj. pokud Airbnb umožňuje vyhledat a zaplatit za ubytování, ale je smluvně jen v roli platebního kanálu, pak musí ten, co ubytovává, vystavit EET účtenku v okamžiku kdy ubytovaný zaplatí.

Nakonec vyvstává otázka, kdy mají hostitelé přijaté tržby evidovat.

V případě Airbnb platba probíhá v momentě potvrzení rezervace. Z toho vyplývá, že povinnost zaevidovat tržbu vzniká v okamžiku, kdy hostitel potvrzuje rezervaci, a správně by tak měl učinit. Není třeba k tomu mít pokladnu, měl by stačit nějaký EET terminál, ať už v aplikaci nebo SMS.

Pokud zákazník požádá o vydání EET účtenky, může mu hostitel odkaz na ni jednoduše nasdílet do emailu. Nepotřebuje tedy tiskárnu.

Pokuty za nevystavování účtenek mohou jít do půl milionu korun, a i když Ministerstvo Financí tvrdí, že kontroly v prvním měsíci nebudou tak tvrdé, podnikatelé kteří si chtějí být jisti, že se jim ani dodatečně v tomto směru nestane nějaká nehoda, nejlépe udělají když začnou evidenci tržeb posílat.

Nejste na EET připraveni?

Pak můžete využít naší podpory.

Za prvé, získání EET certifikátu, který potřebujete pro samotnou evidenci. Podpisový certifikát k EET vám na základě vaší žádosti zřídíme a umístíme do portálu pro správu certifikátů.

Stačí se registrovat na adrese http://app.narodnieet.cz a postupovat podle pokynů.

Po registraci najdete instrukce k použití EET terminálů. První je SMS EET terminál, kdy pro vás Babišově systému eviduje platbu na základě SMS, a druhým je Web EET terminál. U něj pouze v aplikaci zvolíte částku a sazbu DPH. Pokud jste živnostník, evidujete se sazbou nula procent.